Gå en facklig kurs!

Öppen för alla

7 tillgängliga kurser.

Sortera efter: A-Ö Datum
  • Ackordskursen är för medlemmar som vill lära sig mer om ackordstidlistan, börja jobba på ackord och tjäna mera pengar!

Vi kommer att gå igenom hur och varför ackordet uppkom som lönemodell. Vi tittar på historian om ackordet och vad mer än bara lönen som ett ackordsarbete kan påverka. Du kommer få kunskap om vilka arbetsuppgifter som verkligen ingår i ditt arbete och vad vi ska ta extra betalt för.

Under kursen kommer vi att lära oss att förstå hur ackordslistan är uppbyggd och hur vi använder Ackordswebben, www.ackordswebben.se, vårt webbaserade system för ackordshantering. Ackordswebben hanterar hela kedjan från ackordsregistrering till att lönen betalas ut.

Vi följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer för att våra kurser ska kunna hållas så säkert som möjligt, trots Covid-19. Om Folkhälsomyndighetens riktlinjer ändras kan vi komma att behöva skjuta fram kurstillfället, förutsatt att kursen inte hålls digitalt.

• El-Intro är kursen för dig som vill lära dig mer om ditt fackliga medlemskap. Under en dag med föreläsning och diskussioner får du en introduktion i vad det innebär att vara medlem i Elektrikerna. Du får bekanta dig med organisationen, hur vi förhandlar fram ett bra kollektivavtal och hur vi jobbar med arbetsmiljö. Vi kollar också på vilka försäkringar som ingår i medlemskapet och vad det innebär att jobba på ackord. Du får dessutom kunskap om hur förbundet är uppbyggt, vår verksamhet och hur du som medlem har möjlighet att påverka.

Varmt välkommen att söka!

• El-Medlem är en kurs på 3 dagar för dig som vill lära dig mer om dina rättigheter och skyldigheter på jobbet. El-Medlem går också igenom möjligheten att tjäna mer genom att jobba på ackord för dig som jobbar på Installationsavtalet. Du får mer kunskap om ditt kollektivavtal och hur vi tillsammans kan jobba för en bättre arbetsmiljö. Du får lära känna vår historia, fackets grundidé och vad en lokal fackklubb gör. Vi kollar även på sambandet mellan ordning och reda på arbetsplatsen och vilken lön man som arbetare har rätt till. Du får också en genomgång av dina medlemsförsäkringar.

Varmt välkommen att söka!

• El-Vald är en kurs för dig som är förtroendevald. Observera att kursen är 3x3 dagar. När du anmäler dig till steg 1 ska du även gå steg 2 och 3, anmäl dig till samtliga 9 dagar på en gång. På steg 1 går vi igenom medlemskapets värde, förbundets organisation, medlemsförsäkringarna, ledarskap, ideologi och kollektivavtal. På steg 2 får du lära dig hitta i kollektivavtalet, vad avtalet innebär samt hur medlemmarna har användning av det. På steg 3 går vi igenom och lär oss att tolka relevanta arbetsmarknadslagar och kopplar ihop dem med våra kollektivavtal.

• Målgrupp: Medlemmar som går under Installationsavtalet
    Plats och datum: Linköping (2021-11-18)

Ledande montörskursen är en kurs på 2 dagar för dig som är medlem och som vill lära dig mer om rollen som ledande montör i ackordslaget, samt vilka arbetsuppgifter en ledande montör brukar utföra. Vi kommer att gå igenom:
    • Etableringsförhandling
    • Tips på hur man kan organisera ackordslaget och planera ackordsarbetet
    • Förhandlingsordningen på ackord
    • Hur man agerar i en överläggning
    • Hur man använder Installationsavtalet och Ackordstidslistan (ATL)
    Vi tittar på ackordets historia och vad ackordsarbete kan påverka mer än bara lönen. Du får utbildning om vilka arbetsuppgifter som ingår i ditt arbete och vad vi kan ta extra betalt för. Du får lära dig mer om hur Ackordstidslistan är uppbyggd och hur du använder vårt system för ackordshantering, www.ackordswebben.se.

Vi följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer för att hålla kursen så säkert som möjligt. Om Folkhälsomyndighetens riktlinjer ändras kan kurstillfället skjutas fram, förutsatt att kursen inte hålls digitalt.

Varmt välkommen

• Är du regionalt skyddsombud (RSO) och förtroendevald eller anställd hos Elektrikerna. Arbetsmiljöresurserna bjuder nu in samtliga regionala skyddsombud till en kurs inför arbetsmiljöveckan 2021 (vecka 43). Kursen är digital och sker via Teams under 4 timmar på eftermiddagen och hålls vid tre tillfällen, välj det tillfälle som passar dig bäst.
    Schemat för kursen och det vi kommer gå igenom är följande:
    12:00 – 14:00: Elsäkerhet, elsäkerhetsledare samt montör med kontrolluppgift
    14:00 – 15:00: Företagshälsovård och ergonomi
    15:00 – 16:00: Fordon och förarsäkerhet samt skyddsronder för fordon

• Målgrupp: Medlemmar, förtroendevalda och anställda inom facket
    Plats och datum: Lidingö (2021-10-27)

Vägen framåt är en kurs för dig som vill lära dig att med självförtroende kunna samtala och debattera fackliga och politiska frågor i olika forum. Under tre dagar får du lära dig mer om människor och samhällets drivkrafter, hegemoni, ekonomiska läror och begrepp samt fördjupa dig i den svenska modellen. Varmt välkommen att söka!