Gå en facklig kurs!

4 tillgängliga kurser.

Sortera efter: A-Ö Datum
  • Målgrupp: Medlemmar som går på Installationsavtalet

Ackordskursen är för medlemmar som vill lära sig mer om ackordstidlistan, börja jobba på ackord och tjäna mera pengar!

Vi kommer att gå igenom hur och varför ackordet uppkom som lönemodell. Vi tittar på historian om ackordet och vad mer än bara lönen som ett ackordsarbete kan påverka. Du kommer få kunskap om vilka arbetsuppgifter som verkligen ingår i ditt arbete och vad vi ska ta extra betalt för.

Under kursen kommer vi att lära oss att förstå hur ackordslistan är uppbyggd och hur vi använder Ackordswebben, www.ackordswebben.se, vårt webbaserade system för ackordshantering. Ackordswebben hanterar hela kedjan från ackordsregistrering till att lönen betalas ut.

Vi följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer för att våra kurser ska hållas så säkert som möjligt, trots Covid-19. Vi anordnar bara lokala kurser inom den egna regionen för att minimera resor. Endast max 20 deltagare per kurstillfälle. Om Folkhälsomyndighetens riktlinjer ändras kan vi behöva skjuta fram kurstillfället.

• El-Intro är kursen för dig som vill lära dig mer om ditt fackliga medlemskap. Under en dag med föreläsning och diskussioner får du en introduktion i vad det innebär att vara medlem i Elektrikerna. Du får bekanta dig med organisationen, hur vi förhandlar fram ett bra kollektivavtal och hur vi jobbar med arbetsmiljö. Vi kollar också på vilka försäkringar som ingår i medlemskapet och vad det innebär att jobba på ackord. Du får dessutom kunskap om hur förbundet är uppbyggt, vår verksamhet och hur du som medlem har möjlighet att påverka.

Varmt välkommen att söka!

Vi följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer för att våra kurser ska kunna hållas så säkert som möjligt, trots Covid-19. Vi anordnar därför just nu bara lokala kurser inom den egna regionen för att minimera resor. Det kommer också endast vara max 20 deltagare per kurstillfälle. Om Folkhälsomyndighetens riktlinjer ändras kan vi komma att behöva skjuta fram kurstillfället.

• El-Medlem är en kurs på 3 dagar för dig som vill lära dig mer om dina rättigheter och skyldigheter på jobbet. El-Medlem går också igenom möjligheten att tjäna mer genom att jobba på ackord för dig som jobbar på Installationsavtalet. Du får mer kunskap om ditt kollektivavtal och hur vi tillsammans kan jobba för en bättre arbetsmiljö. Du får lära känna vår historia, fackets grundidé och vad en lokal fackklubb gör. Vi kollar även på sambandet mellan ordning och reda på arbetsplatsen och vilken lön man som arbetare har rätt till. Du får också en genomgång av dina medlemsförsäkringar.

Varmt välkommen att söka!

• Målgrupp: Medlemmar, förtroendevalda och anställda inom facket

Vägen framåt är en kurs för dig som vill lära dig att med självförtroende kunna samtala och debattera fackliga och politiska frågor i olika forum. Under tre dagar får du lära dig mer om människor och samhällets drivkrafter, hegemoni, ekonomiska läror och begrepp samt fördjupa dig i den svenska modellen. Varmt välkommen att söka!
    Vi följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer för att våra kurser ska hållas så säkert som möjligt, trots Covid-19. Vi anordnar bara lokala kurser inom den egna regionen för att minimera resor. Endast 20 deltagare per kurstillfälle. Om Folkhälsomyndighetens riktlinjer ändras kan vi behöva skjuta fram kurstillfället.